Ik doe vrolijk wat Gij vraagt – Preek 8 januari 2016 -Bevestiging nieuwe ambtsdrager – Prot Gem Emmeloord – De Ontmoeting

73516300f2849a633abfa8e77cc2e346

Aanvangstekst

Anne de wereld is niet mooi
maar jij kan haar een beetje mooier kleuren
Anne je hebt nog heel wat voor de boeg
maak je geen zorgen daarvoor is het nog te vroeg

Herman van Veen

Gelezen – na de inleiding: Jesaja 60: 1 – 6, Matteus 3: 3 – 17 en 18: 1 – 3.

Inleiding

Thema vanmorgen: Ik doe vrolijk wat Gij vraagt. (Een zin uit Lied 834.)

Zondag Driekoningen – afsluiting van de Kersttijd. We lezen over een schitterend visioen van Gods licht gekomen over Israël – waar koningen en volken op af komen.

Voor het christelijk geloof is dit een visioen dat vervuld is – in Jezus – als het Licht der wereld voor alle mensen. Licht voor onze duisternis, licht om mensen – ons gelukkig te maken. Maar hoe werkt dat dan ?

Uit het evangelie lezen we bij Matteus over de doop van Jezus – met water door Johannes – en met de Geest – door God uit de hemel.

Over deze doop met de Geest wil ik in de verkondiging vooral hebben.

Vorige week op Nieuwjaarsdag in de NJK heb ik al gesproken over ‘De Geest gaat voort’ – de Geest die al vanaf het begin over de oerwateren zweefde – en steeds opnieuw mensen, profeten en Jezus en ook NU ons – inblaast, inspireert – om mensen van de Geest te worden. Om mee te doen! Vandaag wordt iemand uit en in ons midden bevestigd die zich heeft laten roepen door de Geest.

Ik heb nog voor een derde korte lezing gekozen: Wie niet wordt als een kind… Om vrolijk te spelen voor Gods aangezicht.

Preek

Lieve mensen van God, en samen hier: Gemeente van Jezus Christus,

De Geest van God roept en inspireert en neemt mensen in dienst – maar het doel van God is een speeltuin op aarde ! Gods Koninkrijk van mensen die als kinderen met elkaar spelen – vrij en blij – vertrouwend op God.

Ik acht het visioen van Jesaja van het Grote Licht – een visioen van Gods Geest, tot Stem geworden in de profeet. Een visioen van hoop voor Jeruzalem, voor een nieuw Jeruzalem waar al de volken op af zullen komen. Verderop in dit hoofdstuk (niet gelezen) zegt deze Stem : Mijn tempel zal ik in alle luister herstellen – Vreemdelingen zullen je muren herbouwen.

Hee, dat doet denken aan onze gastarbeiders o.a. uit Polen en aan al die mensen die wij ons vuile werk laten doen…

En verder staat er:

Ik heb je geslagen in mijn woede, nu in mijn mededogen zal ik me over je ontfermen. De kinderen van je onderdrukkers zullen komen en zich aan jouw voeten neerwerpen.

Ik denk dat we moeten erkennen dat hier een heel nationalistische bijna populistische toon in meeklinkt. Het gaat om Jeruzalem, om het volk Israël, alle volken moeten NB. hun geld en goud afdragen om Jeruzalem weer zijn glorie te geven.

Tijdens Advent lezen we vaak uit de visioenen van Jesaja en wij zijn ze bijna automatisch gaan uit leggen als geheel vervuld in Jezus.

Maar zien we ook dat Jezus – niet een letterlijke vervulling van alles wat in de visioenen van Jesaja staat – is?

Jezus heeft zelf veel meer voor een leven en werken volgens Jesaja 61 gekozen. We lezen dit bij Lukas, aan het begin van zijn optreden:

De Geest van God de Heer, rust op mij,

want de Heer heeft mij gezalfd.

Om aan armen het goede nieuws te brengen

heeft hij mij gezonden

om aan verslagen harten hoop te brengen

om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken

en aan geketenden hun bevrijding

om een genadejaar van de Heer uit te roepen – NU STOP! Jezus citeert bij Lukas – NIET deze volgende zin: een dag van wraak voor onze God,

wel weer: om allen die treuren te troosten

om aan Sions treurenden te schenken een kroon op hun hoofd in plaats van stof.

Jezus wilde MENSEN REDDEN! Niet de wraak van God brengen. En het ging hem niet alleen om Jeruzalem! En daarom zitten wij hier…

Wat ik hiermee wil duidelijk maken is dat de Bijbel en de Geest van God twee verschillende dingen zijn. De bijbel is stolling van Gods geest uit de tijd dat de profeet heeft gesproken, de ervaring, het visioen werd opgeschreven. Maar NA Jezus, beseffen we dat dit niet alles in de Bijbel Geest-van-God WAS en IS. Jezus is ons criterium, nieuwe maatstaf – van wat de Geest-van-God is. In het Johannes-evangelie zegt Jezus: Ik ben de weg, de waarheid en het leven.

De Geest van God is verder gegaan en spreekt telkens nieuw – ook vandaag – met het oog op de nood van onze tijd, roept opnieuw mensen. Geeft ook vandaag visie, hoop en vreugde.

De Geest van God heeft  tot mensen gesproken en in dienst genomen: Mozes en de profeten, Jezus en de apostelen, en de Geest spreekt ook nu tot mensen en neemt ook nu mensen in dienst.

Jezus heeft door de Geest – een rode draad getrokken door de bijbel van zijn tijd – zeg maar ons Oude Testament – en heeft ons daarmee meer dan wie anders laten zien wie God is. Dat wil het verhaal van zijn doop ons zeggen. In beeldtaal – zegt God: Dit is mijn geliefde zoon, in Hem vind ik vreugde. Mensen hebben in Jezus de vreugde, de volheid, de liefde, de vergeving, de ontferming, de vrijheid gezien, ervaren – al wat een mens nodig heeft en gelukkig maakt – als van God komend ervaren.

Wij in onze tijd lezen nog steeds uit de Bijbel als bron en letter – maar het gaat telkens bij de uitleg: om de Heilige Geest !! – om wat ons NU helpt om in onze tijd en in eigen leven gelukkig te zijn en samen een leefbare wereld en menselijke samenleving te creëren. Als partners van God in deze tijd. En zo staan wij in één lijn van Jesaja, Jezus en de apostelen tot aan de ambtsdragers in onze kerkenraad. Die net zo geroepen zijn om mensen-van-de-Geest te zijn.

Jezus’ doop verbeeldt een wedergeboorte, een geestelijke exodus – om nu geheel voor God te leven – en dat bewijst hij in zijn direct hierna volgende verblijf van 40 dagen in de woestijn (mogelijk volgende week hier gelezen) met verzoekingen door de duivel – waar Jezus staande is gebleven – alleen levend uit en vertrouwend op God.

Het zijn beeldverhalen voor ons om dankbaar moed uit te putten: Jezus is ons volmaakt voorgegaan – Na zijn verblijf in de woestijn – roept hij als eerste zijn leerlingen – daarmee roept hij door de Geest – NU ons. Om mee te doen – en zegt hij tegen zijn leerlingen: Ik zal jullie vissers van mensen maken. Om samen de wereld een beetje mooier te kleuren.

In het doopvisioen van Jezus zegt God: …in jou vind ik vreugde.

Ons thema vanmorgen: Ik doe vrolijk wat Gij vraagt.

Is dit niet wat liefde is? – God en mens samen, en wij mensen onderling: vrolijk zijn, vreugde vinden in elkaar, vrolijk doen wat de ander vraagt – omdat Hij van je houdt; je bij de ander kunt en mag zijn wie je bent; je groeit door elkaars liefde, wederzijdse communicatie en liefdesspel. Mensen die door de Geest van liefde elkaar tot vrolijk dienende, gevende mensen aansteken.

Ik geloof dat dit is wat mensen – juist hen die dit zo nodig hadden – in Jezus zo grenzenloos en persoonlijk hebben ervaren. En dit is wat wij – mediterend met en over al de verhalen van Jezus – Hij – met zijn Stem en zijn doop-met-de-Geest bij ons van binnen – ook heel persoonlijk geven kan.

Kent u, ken jij de doop vanuit de Hemel?

De doop vanuit God en Jezus – met vuur en de Heilige Geest? (wat staat voor ons gelezen gedeelte in Matteus 3)

Kent u, kun jij dat vuur van binnen ? : Geliefd zijn, bevrijding van angst en zorgen, getroost, een nieuw leven mogen beginnen, terug bij de gemeenschap komen.

…………

Ik leg nog 1 accent – met het oog op de creativiteit van Margriet – zo dadelijk zul je worden bevestigd als ouderling, en je wilt je graag inzetten voor vernieuwing van kerk-zijn in deze tijd.

Wie niet wordt als een kind, zal het Koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan.

Geloven, kerk zijn … gaat dus… om weer als een kind te worden. Dat is níet kinderlijk zijn of doen.

1-gras-liggen-wolken

‘T gaat Jezus volgens mij om de verwondering, om vertrouwen en overgave – om ZIJN – zonder al ons piekeren – om de vreugde die een kind in het leven ervaart. Met luisteren naar het gras, met kijken naar de sterren in de nacht, dansen in de regen, zingen in het donker, met voelen – van alles wat.

Margriet – jij bent gevoelig, je schildert, wil je ons hierbij helpen? Om weer als kinderen te worden.

We zijn zo serieus en ernstig, we zingen niet heel uitbundig, we durven niet vrij onze dromen te verbeelden.

Moge Gods Licht en Geest in Jezus gekomen – ons allen vernieuwen ! Amen

 

Bij de bevestiging gezongen: Lied 834 – Vernieuw Gij mij, o eeuwig licht

  1. Vernieuw Gij mij, o eeuwig Licht!

God, laat mij voor uw aangezicht,

geheel van U vervuld en rein,

naar lijf en ziel herboren zijn.

 

  1. Schep, God, een nieuwe geest in mij,

een geest van licht, zo klaar als Gij;

dan doe ik vrolijk wat Gij vraagt

en ga de weg die U behaagt.

 

  1. Wees Gij de zon van mijn bestaan,

dan kan ik veilig verder gaan,

tot ik U zie, o eeuwig Licht,

van aangezicht tot aangezicht.

Over PrediKantlijn

My name is Bram Bregman. I am a protestant preacher in the Protestantse Gemeente Emmeloord since 1 March 2015 - this is al local church of the PKN: the Protestant Church of the Netherlands.
Dit bericht werd geplaatst in Artikel. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie